Chiar daca nu ai accidente, tot platesti mai mult pentru RCA
Recentele presiuni ale organizatiilor patronale din transporturi au determinat inca o modificare pentru polita RCA: schimbarea sistemului bonus/malus. In trecut a mai existat o alta modificare ce plafona valoarea maxima a politei RCA pentru o perioada de 6 luni. Era impusa tot de transportatori. Rezultatul acestei modificari va fi ca, indiferent daca ai sau nu daune platesti mai mult pentru RCA.
Ce se schimba mai exact in sistemul bonus/malus?
ASF a redus numarul de clase de bonus de la 14 la 8 pentru egalarea numarului de clase intre cele doua categorii. Pana aici nimic gresit. Ceea ce va afecta valoarea politelor este comasarea claselor B9-B14 in B8 din noul sistem. Nici pana aici nu pare nimic rau. Bonusurile acordate pentru clasele B9-B14 erau cuprinse intre 35% – 50%, iar in urma comasarii va fi de doar 32%.
Cum ne afecteaza aceasta masura?
Impactul acestei masuri nu va fi resimtit de toti proprietarii de autoturisme, ci de cei care nu au avut daune in ultimii ani. Da, cei care au reusit sa ajunga in clase superioare B9-B14 acum vor plati mai mult prin reincadrarea in clasa B8, cu bonusul aferent mai mic.
Concret tocmai cei care nu provoaca daune, adica marea majoritate a asiguratilor vor plati mai mult pentru o polita RCA din cauza micsorarii bonusului de la 50% la 34%.
Nici cei care se fac vinovati de producerea unui accident cu vatamari corporale nu scapa: vor scadea cu 6 clase, adica +80% la reinnoirea politei.
De ce nu este buna aceasta modificare?
Aceasta masura este una nedreapta care penalizeaza tocmai soferii ce nu produc accidente. Desi pare introdusa fara logica, aceasta masura este rezultatul presiunilor transportatorilor asupra ASF si a asiguratorilor. Micsorarea prin plafonare a primelor de asigurare pentru transportatori a produs o scadere a veniturilor companiilor de asigurari. O masura menita sa creasca nivelul veniturilor pentru companiile de asigurari este tocmai aceasta modificare.
Din cei peste 5 milioane de asigurati RCA din Romania doar 7% produc daune, restul de 93% vor suporta reducerea politelor pentru transportatori. La nivel macro, sistemul asigurarilor RCA isi va recapata echilibrul intre venituri si cheltuieli si va functiona in continuare. Suntem de acord ca sistemul are nevoie de recapatarea echilibrului pentru ca daunele sa poata fi platite in continuare, mai ales dupa recentele falimente. Dar, cine plateste pentru acest echilibru? Toti, atat cei care nu produc accidente cat si cei care sunt vinovati de accidente cu vatamari corporale.
Cand intra in vigoare noul sistem bous/malus?
Noul sistem bonus/malus va trebui modificat cel tarziu 19 mai 2017 asa cum prevede OUG 54/2016 privind RCA si norma ASF pentru aplicarea acesteia.
Totusi mai exista speranta: legea RCA care se afla in proces de adoptare in Parlamemtul Romaniei si care ar trebui sa reglementeze sistemul. Orice OUG va trebui sa fie discutata in Parlament la un moment dat unde poate fi aprobata si devine lege sau poate fi respinsa.
Modificarea sistemului bonus/malus nemultumeste toti participantii la sistemul RCA, de la soferi la asiguratori, brokeri si service-uri auto. Si asta pentru ca desi este menita sa aduca echilibru, de fapt perturba mai mult starea actuala. Se mai iveste si o probleme tehnica: nu se vor mai putea emite polite de o luna. Asta pentru ca nu mai pot fi incadrate in vreo clasa de bonus/malus in urma restrangerii numarului acestora.